Ett brott har begåtts och kommissarie Beck och Gunvald Larsson kopplas in på fallet. Beck och Gunvald måste dyka ner i ett labyrintiskt kaninhål för att gå till botten med brottet. Jättemånga fler mord sker. Grannen dyker upp på de mest oväntade ställen. Plötsligt måste allt dubbas till tyska. Rollerna upplöses, dubbleras och glider mellan fiktion och verklighet. Beck hamnar i märkliga zoom-möten och i källaren sitter Sjöwall Wahlöö och surar.
Beck ställs inför sitt svåraste fall hittills: Vem är jag? En verklig kommissarie, en roll eller en skådespelare?
När Moomsteaterns skådespelare ombads ge förslag på pjäser de vill sätta upp svarar någon: ”Beck!” och en annan inflikar snabbt ”Jag vill spela Persbrandt!”. Därur föds idén. Inte om att sätta upp en regelrätt kriminalare eller om att ta ett filmmanus från Beck-serien. Utan om att göra en pjäs om den svenska fascinationen för just kriminalhistorier. Om fenomenet, idévärlden och arketyperna som ätit sig in i konsumenternas begreppsvärld och medvetande. Och om den suddiga gränsen mellan skådespelare och roll.
Moomsteatern gör scenkonst med normbrytande skådespelare. Vi vill att vår publik ska få en unik teaterupplevelse. Vi vill utmana människors sätt att tänka och skapa samhällsdialog. Vi vill utmana teaterbranschens sätt att resonera kring representation och vem som får ta plats på scenen.
Vi arbetar med skådespelare med och utan funktionsvariationer, på lika villkor. Den inkluderande ensemblen, skådespelare med och utan funktionsvariationer, är en hörnsten för Moomsteaterns arbete. Vi ger skådespelare med intellektuella funktionsvariationer möjlighet att fokusera på och utvecklas inom sitt yrke. Vi är fortfarande den enda teater i Sverige som tillsvidareanställer skådespelare med intellektuella funktionsnedsättningar under kollektivavtal.
Lots and lots of murders in the night
A crime has been committed. Detective Beck and Gunvald Larsson are called in to lead the investigation. They throw themselves down a labyrinthian rabbit hole to try to get to the bottom of the case. Many more murders take place. The neighbour-next-door pops up in the most unexpected of places. Suddenly everything has to be dubbed into German. Roles are switched, duplicated and the line blurs between fiction and reality. Beck ends up in peculiar ZOOM meetings and in the basement sits Sjöwall Wahlöö brooding.
Beck is faced with his most difficult case yet. Who am I? A real detective, a fictive role or an actor?
When the Moomsteater actors were asked to give suggestions of plays they wanted to put on someone yelled “Beck!” and someone else chipped in quickly with “I want to play Persbrandt!”. And that is where the idea was born. Not to put on a regular detective story or even use a film script from the Beck TV series. But to create a play about the Swedish fascination with detective stories. The phenomenon, genre and archetypes that have eaten their way into the world definitions and consciousness of consumers. And the blurry distinction between an actor and the role they play.
Moomsteatern creates theatre using neurodivergent actors. We aim for our audience to undergo a unique theatre experience. We wish to challenge peoples’ mindset and stimulate societal dialogue. We wish to challenge the theatre industry’s mindset when it comes to representation and who is allowed to take space on stage.
We work with actors both with and without disabilities, on equal terms. The inclusive ensemble, actors with and actors without disabilities, are a cornerstone for the work carried out by Moomsteatern. We offer actors who have an intellectual or learning disability the possibility to focus on and develop within their career. We are still the only theatre in Sweden who offer fulltime employment covered by a collective agreement to actors with intellectual disabilities.
För/For: Barn från 12 år och vuxna/Children aged 12+ and adults
Antal platser/Number of seats: 122