MEDVERKANDE

BANDITSAGOR

Banditsagor är en turnerande, fri teatergrupp med bas i Malmö

Vi gör scenkonst för både barn- och vuxenpublik och hos oss står det kollektiva berättandet i centrum. Ursprungligen arbetade vi uteslutande med sagoberättelser och improvisation, och den konstnärliga kärnan finns kvar när vi idag gör mer omfattande produktioner. Vi arbetar miljöspecifikt och audiovisuellt; spelplatserna färgar våra produktioner och expanderas genom ljud och hörlurar. Att kontinuerligt träffa referensgrupper i konstnärliga processer är ett annat viktigt verktyg i vårt arbete.

Medverkande i Heligt

Dramatiker: Alexandra Loonin 

Musik- och ljuddesigner: Jonas Åkesson 

Regi: Oskar Stenström

Tekniker: Mattias Alheim

Producenter: Elin Frost, Karin Auran Frankenstein & Felicia Löwerdahl

Skådespelare: Ronja Svedmark, Jesper Bark Brandin, Erica Karlefjärd Green

Referensklass: Möllevångsskolan åk. 9 (f. 2006)



BARNENS SCEN

Barnens Scen är Sveriges största centrum för scenkonst för barn och unga med flera hundra arrangemang och ca 40-50 000 besökare årligen.

Valeria Guglietti är en världskänd fenomenal artist i sin genré. Kanske hennes skicklighet med händer och fingrar hänger ihop med hennes ungdomstid som pianist! Ursprungligen från Argentina, lever nu i Barcelona, turnerar världen runt. De senaste åren har Valerias föreställningar prisats vid internationella festivaler i Brasilien, USA, Turkiet, Mexico, Frankrike, Tjeckien, Kina, Italien, Korea…. “Chinese shadow spectacular in which the worlds of silent films, puppets, comics and music meet to create a collection of funny stories that fascinate all audiences.”



BASTIONEN & TUVA HILDEBRAND

Bastionen är en scen i Malmö som fungerar som en plattform för den fria scenkonsten. Här kan scenkonstgrupper/aktörer (dans, teater, samtida cirkus) arbeta fram sina föreställningar eller boka in sig för kortare perioder. Det finns de som hyr kontorsplats, eller vår repsal eller scenkonstnärer som kommer hit och tar en kaffe för att möta kollegor från branschen.

Vi arrangerar föreställningar, samtal och workshops, både interna och externa. Publiken vi har är brokig och förändras utifrån vad som presenteras i huset.

Vill du få del av det som görs i huset? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller gilla vår Facebook-sida så blir du uppdaterad när något nytt händer i huset.

Tuva Hildebrand är perfomer, koreograf och pedagog med bakgrund i dans, teater, improvisation och somatisk praktik. I sitt konstnärliga arbete intresserar hon sig för teman som intimitet, makt, icke-våld, ekofeminism och språk. Hennes praktik är influerad av Alexanderteknik, Skinner Releasing Teknik, BodyMind Centering och Eva Karczags arbete. Tuva var verksam scenkonstnär i New York 2011-2018, där hon bl.a. arbetade nära kvinnliga pionjärer inom improvisation och somatisk danspraktik. Hon avslutar även just nu sin MFA forskning vid Teaterhögskolan i Göteborg och initierar en organisation för somatisk danspraktik, social-politisk aktivism och konstnärlig forskning med Ina Dokmo och Karolin Kent. Tidigare kvällslånga verk är Always Becoming Never Arriving (2017-2021), That Disgusting Thing Called Intimacy (2015-2017) och L’Intacte (2009-2011). Tuva är baserad i Malmö sedan årskiftet 2021/22. tuvahildebrand.com



BOMBINA BOMBAST

Bombina Bombast är ett turnerande scenkonstkompani med bas i Malmö under konstnärlig ledning av Emma Bexell & Stefan Stanisic. Sedan starten 2011 har kompaniet skapat över 30 originalverk för scen och film karaktäriserade av mötet mellan scenkonst och innovativa teknologier. Kompaniet har presenteras på festivaler och scener runt om i världen: teaterfestivaler i Europa, USA och Asien och filmfestivaler som Cannes och Sundance. 2019 blev de mottagare av Thaliapriset för föreställningen Ögonvittnen på Unga Malmö Stadsteater.



DANSCENTRUM SYD & MEMORY WAX

Danscentrum Syd är medlemsförening för professionellt verksamma dansare och koreografer i södra Sverige. I våra studior produceras högkvalitativ danskonst, föreställningar och Skapande skola-projekt.

Memory Wax är ett etablerat danskompani med bas i Malmö. Sedan 2004 producerar kompaniet högkvalitativa föreställningar i Sverige och utomlands för alla åldersgrupper. Memory Wax strävar ständigt efter att utveckla möjligheterna att få möta publiken och bredda intresset för modern dans genom att även anordna workshops, arrangera festivaler och internationella kulturutbyten. Internationella samarbeten är en fundamental del av Memory Wax verksamhet och deras relation med det kubanska danskompaniet Danza Teatro Retazos är stark och under ständig utveckling.

Vårt rörelsespråk utmärker sig i ett avskalat uttryck och präglas av humanism och nyfikenhet att undersöka och gestalta existensiella och filosofiska frågor genom dans. Med en underton av humor och med kärlek till det enkla vill vi skapa magi av det vardagliga. Publiken vet när de varit och sett en Memory Wax föreställning då vardags magin är vårt signum. Vi har skapat vårt egna uttryck som många känner igen sig i och kan ta till sig, både den vana och ovana besökaren.



DRÖMMARNAS HUS

Drömmarnas hus är ett kulturhus för barn och unga som jobbar med skratt, kultur och viktiga frågor! Rädslor, glädje, drömmar och tankar. Vi tittar tillsammans med barn och unga på omvärlden. Vad är det som händer omkring oss och varför? Vi arbetar på olika sätt, med olika konstformer. Alltid med lust, glädje, fantasi och kreativitet. Drömmarnas hus har sin bas Rosengård, i en gammal herrgård, men befinner sig ofta även på skolor och scener i övriga Malmö, Skåne 



EXPRESSTEATERN

Expressteatern är sedan 1990 hemmahörande i Malmö med egen scen. Hittills har teatern 

gjort mer än 42 uppsättningar, varav merparten för barn- och ungdomspublik.  

Spelplatserna har varierat: både teatrar, skolor, parker, arbetsplatser, flyktingförläggningar, 

såväl som kyrkor, fritidsgårdar, Folkets hus, och bibliotek. Mestadels turnerar teatern i södra Sverige, men har även gästspelat i USA, Lettland och Polen. Ed Damron och Vidisha Mallik har skrivit, spelat eller regisserat samtliga Expressteaterns produktioner



INKONST

An evening in the spirit of performing arts! “Cluster II” by Anna Pehrsson, an art exhibition called “A Year in Knots” by Daisy Tortuga, DJs, drinks and more to come! See Inkonst.com for more info.

Cluster II organize bodies into moving objects of energies, vibrations and flows where the gap between the problem and its solution becomes the dance. Slowly gliding through, in-between and outside of themselves and each other, these bodies are partly in symbiosis and partly out of reach. The work meets the visitor as an ongoing meditation on proximity and intimacy, an invitation to other ways of being together. Cluster II premiered 2019 at Bonniers Artgallery, Stockholm upon an invitation by Magnus af Petersens.

The exhibition “A Year In Knots” discusses ideas of sexuality, identity and self-reflection. Taking inspiration from Louise Bourgeois, Tracey Emin and Henry Darger, Tortuga combines poetic phrases with colorful textile rugs. The title of each piece is as important as the visual of the rug itself. With titles such as ”Looks like a nun, addicted to sex”, each rug creates a window into Daisy’s mind, juxtaposing one’s first interpretation of the work.



JULIS MAGISKA TEATER

JulisMagiskaTeater har funnits sedan 22 år tillbaka. Juli Hammargren som skådespelare vill visa teater som berör, roar och skapar en dialog med publiken. När skådespelet visas är det inte längre bara mitt utan också publikens.

Fyller i år 73 år och har arbetat med teater sedan länge och ändå varje gång med publiken är det nytt. I det nya har jag mycket att berätta. Nu med “Ken and Barbie in the street” finns det jag vill dela med mig.



LILLA VILDA TEATERN

Matilda och Magnus Ericsson driver sedan 1999 Lilla Vilda Teatern, en turnerande         musikteater som till största delen spelar för barn och unga.

Teatern besöker bibliotek, förskolor, skolor, kulturhus, teatrar, festivaler, kyrkor, parker mm och spelar ca 150 föreställningar per år.

Utgångspunkten i alla föreställningar är kärlek och respekt. Spelformen bygger på               delaktighet genom gestaltning och musik.

Föreställningarna skapas och spelas av Matilda och Magnus Ericsson och ibland ingår även andra skådespelare och artister i produktionerna.

___ 

Since 1999 Matilda and Magnus Ericsson run Lilla Vilda Teatern, a touring musical theatre that mainly performs for children and youth. 

The theatre visits libraries, pre-schools, schools, Art houses, theatres, festivals, churches, parks etc and performs approximately 150 plays a year. 

The main themes in all the plays are love and respect. The work revolves around participation and interaction through acting and music.

The plays are created and performed by Matilda and Magnus Ericsson and sometimes the plays also contain other actors and artists. 



LONELY GIRL

Lonely Girl är ett alter ego – en karaktär som existerar genom rum, objekt och initiativ som verkar för att skapa connections. Hon är ett upproriskt fenomen, en folkrörelse och en ensam karaktär som längtar efter en kropp som är större än sin egen.

Alter egot är skapat med intentionen att kunna rymma olika konstnärer och uttryck. Just nu verkar bland annat Johanna Karlsson, Ingerid Frang och Adam Björelius genom alter egot. 

I samarbetet undersöker vi hur arkitektur, dramatik och konceptuell scenkonst kan förenas. Ingerid Frang är arkitekt och Johanna Karlsson har en kandidat i konceptuell scenkonst från Teaterhögskolan i Malmö. Dessa två har tidigare undersökt nya former för publika upplevelser tillsammans på bland annat Bananaz i Oslo och Inter Art Center i Malmö. 

Med stöd av Region Skåne, Malmö Stad och Kulturrådet i Norge. 

Arrangör: Konceptet är utvecklat av skapat av Johanna Karlsson, Ingerid Frang och Adam Björelius. Produceras genom av Karlsson och Ryan. 

MALMÖ AMATÖRTEATERFORUM

MAFs Kostym och Ateljé bjuder på möjligheten att prova olika teaterkläder och kostymeringar.

Malmö AmatörteaterForum, en ideell förening och paraplyorganisation för över 30 amatörteatergrupper, bildades 1996, och har i över tjugo år gett Malmöpubliken upplevelser i såväl det stora som mindre formatet, inom snart sagt alla teatergenrer.

Det är också ett för Sverige unikt resurshus för amatörteatern med möjligheter till stöd och utveckling genom att den anställda personalen på kontor, i ateljé, i verkstad och på tekniken kan erbjuda medlemmarna olika former av hjälp till självhjälp.

MAF bedriver en omfattande verksamhet för barn och ungdomar från 7-8 år och uppåt, och har gjort detta sedan våren 2010. MAF driver även kursverksamhet och har ett grundutbud med terminskurser och arrangerar även kortare workshops och seminarier med anknytning till teater och närliggande områden.

www.m-a-f.org

www.facebook.com/pages/MAF-Malmö-AmatörteaterForum

MEDVERKANDE MAF MEDLEMMAR: 

Malmö Impro är en amatörteaterförening som ägnar sig åt improviserad teater i olika former. Välkomna!

Läs mer på https://www.facebook.com/malmoimpro 

Teater Peacock 

Regi: Miguel Ángel Fraga.

Medverkande: Clara Hedar, Roland Schött, Anneli Nilsson, Michael Wilén,

Josefine Andersson och Alexander Eggers.

Musik: Alexander Eggers.

Fotografi: Marina Vilhelmsson.

www.peacock.nu

Teater Pix är en grupp där skådespelarna har olika funktionsvariationer. Teater Pix har funnits i 21 år. Vi arbetar tillsammans fram vårt material. Vi har från starten samarbetat med ABF och de sista 10 åren med MAF. Vi ser arbetet med vår publik viktigt. Vi söker hela tiden nya sätt att bli bra på scenen. 

www.facebook.com/Teater-Pix-190927719231



 

MOOMSTEATERN

Moomsteatern gör scenkonst med normbrytande skådespelare. De vill använda teatern för att utmana människors sätt att tänka och för att skapa samhällsdialog. De arbetar med skådespelare med funktionsvariationer integrerat med skådespelare utan diagnoser, på lika villkor. Moomsteatern spelar på sin egna scen vid Nobeltorget i Malmö, men turnerar och gör gästspel på andra platser i Skåne, Sverige och internationellt. 

Moomsteatern vill göra tänkvärda och relevanta berättelser med en annan röst. Publiken upplever något som de inte upplever någon annanstans och det faktum att de möter skådespelare med funktionsvariationer tillför ett extra lager till teaterns berättelser. I skådespelarnas rollarbete går Moomsteatern ofta emot stereotyperna som omger personer med intellektuella funktionsvariationer i resten av samhället. Skådespelarnas unika spelstilar och stora spelglädje förhöjer föreställningarna och ger ett mervärde till varje produktion.

___ 

Moomsteatern is a professional inclusive theatre company in Malmö, Sweden. Actors with learning-disabilities are employed on a full-time basis, on stage most often integrated with non-disabled freelance actors. The sole aim of Moomsteatern is to produce performing arts of high artistic quality.

The theatre was established in 1987 and ever since the beginning the theatre had the expressed goal to work with artistic objectives, banning all therapeutic and social aims. This means that their focus is always the audience, the story and the art. The theatre is a non-profit foundation, with 15 employees including artists, technical staff and administration. For each theatre production Moomsteatern collaborates with professional guest artists, musicians, directors, scenographers and costume designers. Moomsteatern does two or three theatre productions each year, and the target groups span from young children, to teenagers and adults. They reside at their own stage in Malmö and their main audience is in the South of Sweden (Skåne), but they also tour nationally and internationally.



MÅNTEATERN

Månteatern har producerat scenkonst för barn och unga i över 30 år. Vi har ambitionen att engagera och beröra. Vi spelar både på vår egen scen på Bredgatan 3 i Lund och på turné i hela regionen. 

__

Månteatern has produced theatre for children and youth for over 30 years. Our ambition is to touch and engage the audience. We perform both on our own stage at Bredgatan 3 in Lund and on tour throughout the region.

SKÅNES DANSTEATER

Skånes Dansteater är en institution i rörelse. Oavsett om du tillhör våra regelbundna gäster eller de som ännu inte upptäckt oss, finns här en plats för dig. Vi ger dig möjlighet att utmanas, beröras, lära, pröva och ompröva. 

Spelplatserna varierar. Ofta är det vår egen scen i Dockan i Malmö, men det kan även vara på andra platser som Malmö Opera. Vi spelar regelbundet på andra orter i Skåne och turnerar såväl nationellt som internationellt.

Vi är Sveriges enda fristående dansinstitution. Vår huvudman är Region Skåne. Det betyder att det är invånarna i Skåne som äger verksamheten och att vi finns till för alla.

CARL KNIF

Carl Knif (1976) är en finländsk dansare, koreograf, konstnärlig ledare och grundare av Carl Knif Company. Carl har skapat ett flertal koreografier för sitt eget kompani samt flera samproduktioner och beställningsverk för andra teatrar.

Vissa av hans verk är icke-verbala baserade på rörelse och dans, andra går mer mot fysisk teater. Carl har under åren skapat sig en eftertraktad, unik stil vilket har gjort att hans kompani befinner sig i frontlinjen för finsk dans. Carl Knif tilldelades Finska Statens scenkonstpris 2016. Hans verk har väckt internationellt intresse och har turnerat runt om i världen.

MADELEINE MÅNSSON

Dansare på Skånes Dansteater sedan 2016. Madeleine medverkade i Skånes Dansteaters filmprojekt och fotoutställning Don’t be affraid it’s only movement och föreställningarna Woza Nami (2014) och C me (2015). Ur föreställningen C me vidareutvecklade Madeleine och Skånes Dansteaters dansare Peder Nilsson duetten Dare to Wreck till ett eget verk som sedan 2016 turnerat i Sverige och internationellt. 

Madeleine har också dansat i föreställningarna Lunchdans och Hemlagat (2017), Belonging (2018), UNCHARTED (2019) samt duetten Fine Lines i koreografi av Roser López Espinosa som turnerat internationellt under 2020 och 2021. 

2017 mottog Madeleine Sparbanksstiftelsen Skånes kulturstipendium för Årets Dansare. Hon har även utvecklat pedagogiska metoder för inkluderande dansworkshoppar som en del av det EU-financierade projektet IDance samt är en del i Skånes Dansteaters fyraåriga konstnärliga utvecklingsprojektet Europe Beyond Access.

___

Skånes Dansteater is a company in motion. Wether you are one of our regular guests or someone who has yet to discover us, there is a place for you here with us. We offer you a chance to be challenged, be moved, learn, discover and rediscover.

The venues may vary. Most often we perform in our own theatre in Malmö, but sometimes we play other venues such as Malmö Opera. We annually tour Southern Sweden as well tour nationally and internationally.

We are Sweden’s only independent dance company. We are funded by the Municipality of Skåne. This means that we are owned by the residents of Skåne and that we belong to everyone.

ABOUT THE CHOREOGRAPHER

Carl Knif is a Finnish dancer, choreographer, artistic director and the founder of Carl Knif Company. Carl has created numerous choreographies for his own company and carried out co-productions and commissioned works for theatres and dance houses.

Some of his works are non-verbal based on movement and dance, some are more towards physical theatre. During the years Carl has formed himself an interesting, unique style with which his company has risen to the forefront of Finnish dance. Carl was awarded the Finnish State Prize for Performing Arts in 2016. His works have gained international interest and have toured in over 10 countries.

ABOUT MADELEINE MÅNSSON – DANCER

Dancer at Skånes Dansteater since 2016. Madeleine were part of Skånes Dansteater’s film project Don’t be afraid it’s only movement and the productions Woza Nami (2014) och C me (2015). Out of C me the duet Dare to Wreck has been expanded and turned into an independent work by Madeleine and co-dancer and co-choreographer Peder Nilsson, dancer at Skånes Dansteater, which has since 2016 toured internationally.

Madeleine has also danced in Skånes Dansteater’s productions Lunchdans and Hemlagat (2017), Belonging (2018), Uncharted (2019) and the duet Fine Lines in choreography by Roser López Espinosa who toured internationally in 2020 and 2021.

2017 she received the arts stipend award from Sparbanks Stiftelsen Skåne for ‘Dancer of the Year’. She has developed methods of inclusive workshop practices as part of the European Union project IDance and is currently part of Skånes Dansteater’s four-year European Union project ‘Europe Beyond Access’. 

STAFFAN BJÖRKLUNDS TEATER

Dockteater är en fantastisk och mångfaldig konstart med både traditionella och nyskapande föreställningar och sina rika möjligheter till eget skapande. 

Staffan Björklunds Teater vill främja Dockteaterkonsten här i Sydsverige! 

Vi turnerar även internationellt med pjäser präglade av humor och konstnärligt formade dockor.

Pjäserna har prisats för sina dockor, sin originalitet och nyskapande i konstarten visuell, interaktiv, fysisk dockteater vid ett flertal internationella Dockteaterfestivaler. De senaste åren har vi samproducerat internationella föreställningar med Europeiska teatrar. 

Vi skapar dockor, scenografi samt spelar föreställningar i vår Teaterverkstad i Hög, 20 min från Malmö. 

Sedan 2015 arrangerar vi Pegasus Family i Hög. En stor internationell, visuell, interaktiv Sommar-Dockteaterfestival i Europas enda Ekologiska Teaterträdgård, Pegasus Trädgård.

___ 

Puppetry is an amazing and versatile art form with both traditional and innovative plays and rich opportunities for own creation. 

Staffan Björklunds Teater strive to encourage Puppetry in Southern Sweden! 

We also present our performances worldwide. Our plays are characterized by humour and artistically created puppets. The plays have been awarded for their puppets, originality and innovation in the art form of visual, interactive and physical Puppetry at several international puppetfestivals. 

Since some years we produce international performances together with European theatres. 

Puppets and scenography are designed and created in our Theatre and craft workshop in Hög, 20 min from Malmö, where we also perform.

 Since 2015 we arrange Pegasus Family, a big international, visual, interactive Summer-Puppetfestival in Pegasus Garden, our unique organic Theatregarden in Hög.



TEATER 23

Teater 23 har funnits sedan 1958 och är en av Sveriges äldsta fria grupper. Sedan 2009 spelar vi endast teater för barn och unga, både på vår scen i Malmö och på turne i Sverige, och varje år ser tusentals barn någon våra föreställningar. 

TEATERCENTRUM SÖDRA

Teatercentrum är en nationell intresseorganisation för fria professionella teatrar. Vi har nära 100 medlemsteatrar i landet som spelar över 10 000 föreställningar för mer än 700 000 personer varje år. 

Teatercentrum arbetar på ett nationellt, regionalt och lokalt plan för att vara en stark röst för den fria teaterkonsten i Sverige och för att ge sina medlemmar stöd i arbetsgivar-och organisatoriska frågor. Teatercentrums uppdrag är att öka kännedomen om den fria professionella teaterkonsten och dess villkor och att verka för förbättrade förutsättningar för medlemsteatrarna i hela Sverige.

Under Malmö Scenfest presenterar vi stolt några av våra medlemmars föreställningar.

TEATER INSITE

Teater Insite arbetar utforskande med teater i både plats och innehåll. Närheten till publiken är ständigt i fokus, där den interaktiva formen bjuder in till delaktighet, men aldrig försätter någon i utsatthet. Vi leder vår publik på mentala och fysiska vandringar genom faktiska och fiktiva rum, med fokus på den egna upplevelsen i det gemensamma mötet.

___

Teater Insite works exploratively with the site and content of theatre. Proximity to the audience is constantly in focus, where interactive forms allow for participation whilst respecting the potential for vulnerability. We lead our audience on mental and physical walks through actual and fictional spaces, focusing on the personal experience in the collective meeting.



TEATER ONT

Teater ONT är en performancegrupp som består av Niklas Åkesson och Per Alvsten. Vår performancekonst är narrativ, koreografisk och interaktiv. I mötet mellan scenrummets diskurs och åskådarens egen diskurs finns en enorm potential; det är här som olika former av över-och underordning, marginalisering och hierarkier blir synliga. Våra performances arbetar i spänningsfältet mellan det litterära och textbaserade å ena sidan, och det fysisk-materialiserade å den andra. Vi är inspirerade av dada-rörelsens självpåtagna frihet i förhållande till konsten och samhällets normativa förväntningar; vi har inget emot att beskriva oss själva som konstnärligt eklektiska. Vi har varit verksamma i 20 år och drev 2009-11 Klubb ONT på Hedmanska Gården vid Lilla torg i Malmö, och 2015 på Skånes Konstförening. Till klubb ONT bjöd vi in en mängd musiker, scenkonstnärer och poeter och genomförde själva ett tjugotal performanceakter. Under senare år, från 2016 och framåt, har Teater ONT vid sidan om performances ägnat sig åt filmmediet och undersökt fältet mellan satirisk och politisk film, bl a genom ett antal uppmärksammade filmserier och kampanjer på sociala medier. 

Film

Se Teater ONTs youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCvNgRY8tVO2nWzLvrmn15wg



THALES TEATER

Thales Teater har sitt säte i Hammenhög. Första premiären begicks våren 1993 med en platsspecifik vandrande teaterföreställning på Glimmingehus “Skallgång på Stora Glimminge”. Sedan dess har ytterligare åtta andra föreställningar producerats och med “Män i Bävernylon” är vi upp i tio, som t ex La Comedia, Beowulf, Stand Up History och Edward Tulanes fantastiska resa. 

Våra föreställningar riktar sig till både yngre publik som vuxen. Thales Teater har ingen fast scen men kan spela teater nästan var som helst. Vi turnerar med de flesta av våra föreställningar.  Att göra stor teater med små medel har blivit vårt signum. Kanske också för att : “Nöden är kreativitetens moder”

Marta Cicionesi är den scenograf vi älskar att arbeta med. Marta skapar det som krävs och ett Universum därtill. Mårten Hård skapar dramatik med  film och foto.  Konstnärlig ledare är skådespelare Boel Marie Larsson med studier på Mimstudion Daidalos Malmö, The Drama Studio i London och på Teaterhögskolan i Malmö.

“Män i Bävernylon” framförs och är skriven av Boel Marie Larsson. Under pandemin har det funnits tid att reflektera över 38 år av skådespelarliv

____ 

Thales Teater has it´s place in Hammenhög. Our first opening was in spring 1993 with “The Skullhunt of Glimminge” and took place at Glimmingehus borg. Since then there has been eight more productions and with “Men in Overalls” we have ten e.g La Comedia, Beowulf, Stand Up History and The Miraculous Journey of Edward Tulane.

Our audience can be of all ages although we sometimes do specific shows for the schools. Thales Teater has no stage of it´s own but can perform almost everywhere. We tour with all our productions. To be able to do great theatre with small means has become our signature.

Marta Cicionesi is the scenographer we love to work with, creating what is needed but a whole Universe as well. Mårten Hård add´s creativity with moving images and photo. 

Artistic Director is Boel Marie Larsson trained at  Daidalos Mime School Malmö, The Drama Studio London and at The Theatre Academy Malmö.

” Men in Overalls” is performed and written by Boel Marie Larsson. During the pandemic there has been time to reflect over 38 years of an actor´s life.



PALLADIUM - MUSIK I SYD OCH DANSSTATIONEN

Musik i Syd är en musikinstitution i Skåne och Kronoberg med syfte att ge människor tillgång till skapande och levande musikupplevelser.

Dansstationen är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans med målet att visa aktuell och utmanande danskonst för olika målgrupper i alla åldrar.